معاون رئیس جمهور درآمد نفت محقق نشده است

حداقل 10 بار برای تحویل کالاهای مازاد اقدام کنید

آفتاب نیوز :

داودی منظور با اشاره به سرعت توسعه اقتصادی در سه ماهه نخست امسال گفت: این اتفاق در تابستان رخ داد و تا دو ماه آینده اطلاعات حساب های ملی در فصل تابستان نیز منتشر می شود.

منظور گفت: با توجه به اتمام برنامه هفتم در مجلس، درصدد هستیم با رویکردهای برنامه هفتم بودجه سال آینده را نهایی کنیم. امروز لایحه بودجه تهیه و تقدیم دولت می شود.

وی افزود: تاکنون میزان تحقق منابع و درآمد در 7 ماهه اول حدود 70 درصد بوده است و با بودجه ای که در نظر گرفته شده فاصله داریم چرا که مازادی در بودجه وجود داشت که باید در بودجه مدیریت شود. درآمد نفتی 620 همات بود که محقق نشد و پیش بینی می شد 1.5 میلیون بشکه نفت با قیمت 80 دلار صادر شود اما در ماه های متمادی قیمت فروش و حجم صادرات به ویژه افزایش می یابد. در تابستان به دلیل افزایش مصرف بنزین کمتر است.

منظور بیان کرد: بنابراین یکی از منابع تحقق نیافته درآمد نفت و تولید دارایی این است که تجربه قبلی از تولید دارایی نداشتیم، هر هفته کمیته ویژه ای در دولت، مجلس و قوه قضائیه تشکیل جلسه می دهد اما پیوستی وجود دارد. در هفت ماهه سال جاری، کمتر از 10 شی از 104 مورد، ضمیمه انتقال وجوه مازاد بوده است. طبق اصل 44، اموال دولتی زیادی در سال های اخیر واگذار شده است و تنها 25 درصد از 100 تلاش در طول هفت ماه انجام شده است.

اختلاف بین آمار بانک مرکزی و مراکز آمار، مشروعیت داده ها را زیر سوال می برد.

منظور با اشاره به اینکه همه نهادها به ضرورت ایجاد حساب های ماهواره ای رسیده اند، گفت: برخی از دستگاه های دولتی برای ورود به برنامه هفتم توسعه حساب های ماهواره ای به سازمان برنامه مراجعه کرده اند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه باید در تولید داده ها به سمت داده های ثبتی پایه برویم، گفت: هر چه در این مسیر حرکت کنیم هزینه ها کمتر می شود. برای ایجاد سامانه‌های آنلاین امضا کرد تا داده‌ها بدون دخالت نیروی انسانی در اختیار مرکز آمار قرار گیرد. فاصله انتشار آمار باید با فاصله تولید آمار سایر دستگاه ها کاهش یابد. داده های حساب های ملی که توسط بانک مرکزی و اداره آمار تولید می شود مصداق بارز این واقعیت است که تفاوت در بحث نرخ رشد بسیار زیاد است. به عنوان مثال در دوره ای نرخ رشد را بانک مرکزی مثبت و از سوی مرکز آمار منفی معرفی کرد که منطقی نیست. در غیر این صورت، این مغایرت ها مشروعیت داده ها را زیر سوال می برد، برخی از داده های جدید از جمله شاخص قیمت عمده فروشی باید در تقویم انتشارات فصلی و ماهانه گنجانده شود. تولید و انتشار برخی اطلاعات پیش‌بینی باید در دستور کار باشد، به این معنی که می‌توانیم انتظارات آینده را نشان دهیم.

وی با اشاره به اینکه پروژه های آماری با رویکرد شاخص های آینده نگر باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: این آمارها مفیدتر از داده های گذشته نگر است که نمونه بارز این موضوع گزارش شانه در صنعت است. منتور با اشاره به رشد ظرفیت نیروی انسانی در مرکز آمار گفت: ساختار مرکز مربوط به سه دهه قبل است که باید با کمک سازمان برنامه اصلاح شود.

رئیس سازمان برنامه گفت: از رویکرد تولید، پردازش و انتشار اطلاعات حمایت کرد و باید این رویکرد توسعه یابد. مرکز آمار نشان داده که کارشناس محور است و بر اساس ترجیحات سیاسی عمل نمی کند. البته اغلب اطلاعات رصد می شود و با حقوق کم آمارگیران نمی توان داده های واقعی را وارد کرد، بنابراین سیستم های مدیریت داده ها باید تقویت شوند.

Adrienne Daniel

قهوه‌کار بسیار جذاب. دانشجو. محقق سفر. بت نوجوان آینده.

تماس با ما