اصلاح برنامه زمان بندی
اصلاح برنامه زمان بندی
۴٫۶ (۹۱٫۶۷%) ۱۲ vote[s]

 در طول اجرا، مجبور هستیم که تغییراتی در برنامه زمان بندی اعمال کنیم. انحراف زیاد برنامه، تغییر نقشه های اجرایی، اتمام زمان و … همگی از جمله دلایلی است که ما را مجبور به اعمال تغییرات در برنامه می کند. اما این تغییرات به چه صورت انجام می شود؟

اصلاح برنامه به علت اتمام زمان پروژه

در ایران زیاد پیش می آید که برنامه به انتها برسد، اما کار همچنان باقی مانده باشد. اینکه چه دلیلی دارد کاری نداریم، با برنامه زمان بندی چه کار کنیم؟ من دو روش به شما پیشنهاد می کنم:

روش اول، استفاده از Reschedule  در برنامه است. در برنامه MSP به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. با اینکار، تاریخ آیتم هایی که هنوز تکمیل نشده و یا شروع نشده اند، باتوجه به روابط مابین فعالیت ها به جلو شیفت داده می شود. باید توجه داشته باشید که برای این کار، برنامه زمان بندی شما باید دارای درصدهای واقعی باشد.

استفاده از این روش هنگامی توصیه می شود که از برنامه مطمئن باشید، روابط آن به درستی تعریف شده و کلیه اصول برنامه نویسی رعایت شده باشد. همچنین به یاد داشته باشید که با اینکار، کنترلی بر پایان زمان برنامه ندارید و اتمام کار واقعیتر خواهد شد.

روش دوم، اصلاح برنامه بصورت دستی و ایجاد تغییرات در آیتم هایی که با تاخیر مواجه هستیم. به نظر اصولی و فنی به نظر نمی رسد، اما معمولا کارفرما و دیگر ذینفعان پروژه تاریخ پایانی کار را تعیین می کنند و شما مجبورید برنامه را طوری تنظیم کنید که مطابق خواست کارفرما باشد.

باتوجه به مشخص بودن زمان اتمام، ادامه فعالیت ها بصورت فشرده خواهند شد. در برنامه جدید، زمان شروع فعالیت ها را تغییر ندهید، مگر فعالیت هایی که اصلا شروع نشده اند. زمان شروع فعالیت هایی که اغاز نشده اند را معمولا با تغییر روابط می توان اصلاح نمود.

فعالیت هایی که درحال اجرا هستند را نیز کنترل کنید. در این زمان شما دید خوبی نسبت به مدت زمان قابل انجام فعالیت ها پیدا کرده اید. در این آیتم ها می توان زمان انجام کار (Duration) و روابط را کنترل و اصلاح نمود. با اصلاح موارد ذکر شده، زمان اتمام برنامه خود را مطابق آنچه که از شما خواسته شده به دست آورید.

اصلاح برنامه به علت تغییر نقشه ها

در طول اجرا، تغییرات نقشه ها می تواند بر روی آیتم های برنامه زمان بندی تاثیرگذار باشد. بسته به اینکه با تغییرات نقشه ها چه اتفاقی می افتد، شما باید برنامه خود را بر اساس آن اصلاح کنید.

تغییر نوع فعالیت یا مصالح: باتوجه به اینکه در قرارداد، محدوده پروژه مشخص شده، لذا معمولا این نوع تغییرات خیلی گسترده نخواهد بود. ممکن است کارفرما برخی مصالح را تغییر دهد، مثلا به جای دیوار آجری از بلوک استفاده کند، یا تجهیزات موتورخانه را تغییر دهد. در این موارد باید کنترل نمود که آیا مقادیر و هزینه های کاری بیشتر خواهد شد؟ به عبارتی چه تاثیری بر روی درصدهای وزنی ما خواهد گذاشت.

 اگر این تاثیر اندک بود ( که در اکثر مواقع نیز چنین خواهد بود)، بهتر است در برنامه فقط نام آیتم را تغییر دهیم و اصلاح زیادی در آن ندهیم. دقت کنید که برخی از تغییر کارها، ممکن است بر روی مدت زمان فعالیت نیز تاثیر بگذارد. بهتر است مدت زمان لازم برای انجام کارها را نیز بررسی نمایید.

اضافه نمودن فعالیت یا مصالح : در برخی از تغییرات، ممکن است آیتم جدیدی اضافه شود. مثلا تعدادی از دیوارهای داخلی یک ساختمان شیشه ای شود. در چنین مواقعی دو حالت پیش می آید، یا از آیتم مشابه کاسته شده و آیتم جدید جایگزین می شود، یا اینکه کلا یک آیتم به قبلی ها افزوده می شود.

در هر دو حالت، آیتم جدید را در جای مناسب خود در برنامه بنویسید. زمان انجام، روابط آن با دیگر فعالیت ها را نیز درست کنید. دقت کنید با اضافه نمودن آیتم جدید و ایجاد روابط جدید، ممکن است برخی از روابط آیتم های دیگر دچار تغییر شود که باید آن ها را نیز اصلاح نمایید.

مهمترین موردی که پیش می آید، تخصیص درصد وزنی مناسب به این آیتم هاست. در حالت اول، با کسر از درصد وزنی آیتمی که از آن کاسته شده و اضافه نمودن به آیتم جدید، می توانید به راحتی درصد وزنی ها را اصلاح کنید. اما در حالت دوم، شما باید مطابق برنامه ای که نوشته اید، کنترل کنید که آیتم جدید با کدام آیتم های برنامه تان همخوانی دارد. از درصدهای وزنی آن ها بکاهید و به جای درصد وزنی آیتم جدید قرار دهید.

شاید به نظرتان بیاید که بهتر است باتوجه به هزینه، همه آیتم ها را نوشته و مجددا درصد وزنی ها را حساب کرد. اما به یاد داشته باشید که چون برنامه زمان بندی شما در حال اجراست، تغییرات بر روی درصدهای وزنی باعث می شود که پیشرفت های برنامه ای و واقعی نیز دچار تغییر شده و در گزارش های آتی باعث سردرگمی همه شود.

اصلاح برنامه به علت تغییر پیمانکار

در مواقعی که ادامه کار با پیمانکار جدید فعال می شود، یک برنامه زمان بندی جدید نگارش می شود. پیمانکار در این برنامه فعالیت های قراردادی خود را که عموما ادامه کار خواهد بود، در برنامه قرار می دهد و درصد پیشرفت می گیرد. در این مواقع، درصدها صرفا نمایانگر ادامه کار است و کل پروژه را دربر نمی گیرد.

با این کار، علاوه بر اینکه درصدهای جدید، به دنبال درصدهای قبلی نبوده و یک شکست در نمودار تجمعی رخ می دهد، درصد پیشرفت نسبت به ماهیت کار کمتر خواهد بود و دربرگیرنده واقعیت نخواهد بود.

برای رفع این مشکل، می توان در ابتدای برنامه یک آیتم قرارداد به نام مثلا “کارهای انجام شده”. درصد وزنی آن را نیز براساس کارهایی که قبلا انجام شده و مورد توافق همه ارکان پروژه می باشد، تعیین نمود. سپس برنامه جدید را دنبال آن نوشت و ادامه ارزش وزنی را محاسبه نمود.

با این کار، پیمانکار علاوه بر داشتن درصدهای پیشرفت تجمعی (از ابتدای پروژه)، می تواند درصد پیشرفت کارهای خودش را نیز به تنهایی داشته باشد.

موارد بالا از جمله حالت هایی بود که ممکن است در کارگاه اتفاق بیافتد و باعث شود که شما برنامه زمان بندی را تغییر دهید. به یاد داشته باشید، تا جایی که می توانید تغییرات را طوری اعمال کنید که در ماهیت اصلی کار تغییری ایجاد نشود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید